2025-12-18 / Autor: dr inż. Justyna Żerańska, dyrektor generalna; Aleksandra Lau-Wyzińska, Senior PA&PR Manager, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego
Powiedzieć, że branża kosmetyczna w Polsce ma ogromny potencjał rozwojowy, to jak nie powiedzieć nic. Ten krajowy sektor to dziś jedna z kluczowych i rozpoznawalnych gałęzi przemysłu w kraju i w Unii Europejskiej. Polska od lat zajmuje piąte miejsce wśród największych rynków kosmetycznych UE, a jednocześnie z wynikiem 8% udziału w eksporcie unijnym i 4% w światowym należy do czołówki eksporterów w ujęciu globalnym. W 2024 r. wartość eksportu przekroczyła 6 mld euro. Jak jednak prezentuje się branża, gdy mowa o innowacyjności?
Innowacje w sektorze kosmetycznym – czym są?
W ostatnich latach kwestia innowacyjności branży w Polsce była trochę jak „słoń w pokoju” – wszyscy czuli, że trzeba zacząć o tym rozmawiać na poważnie, ale nikt nie odważył się zrobić pierwszego kroku. Postawił go więc Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego w 2025 r., inicjując we współpracy z think tankiem Instytut WiseEuropa pierwsze nad Wisłą badanie innowacyjności sektora kosmetycznego. Celem projektu było zbadanie stanu wiedzy i rzeczywistych działań innowacyjnych firm, a na tej podstawie próba stworzenia wspólnej definicji innowacyjności branży. Jako pomysłodawcy badania chcieliśmy sprawdzić, ile rzeczywistych liderów, a nie naśladowców mamy w branży – bo to właśnie innowacja odróżnia jednych od drugich, w myśl maksymy Steve’a Jobsa.
Na potrzeby badania, za GUS, przyjęliśmy, że innowacja oznacza wdrożenie nowego lub ulepszonego produktu (wyrobu lub usługi) bądź procesu biznesowego (lub ich kombinacji), znacznie różniącego się od produktów poprzednio wprowadzonych na rynek lub procesów wykorzystywanych w przedsiębiorstwie. Odróżniliśmy ją też od aktywności innowacyjnej, za którą przyjęliśmy nieco szerzej wszelkie działania rozwojowe, finansowe i komercyjne podejmowane przez przedsiębiorstwo, mające na celu doprowadzenie do powstania innowacji dla przedsiębiorstwa. Mogą one obejmować np. działalność badawczą i rozwojową, prace inżynieryjne, projektowe i inne prace twórcze, działalność marketingową, działalność związaną z własnością intelektualną, szkolenie pracowników, rozwój oprogramowania i działalność związaną z bazami danych. Co istotne, działalność innowacyjna może, ale nie musi zakończyć się sukcesem. Może wieńczyć ją innowacja, ale może ona zostać odłożona w czasie lub zaniechana.
Czarno na białym, czyli wyniki pierwszego badania innowacyjności branży
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród blisko 100 firm w lipcu i sierpniu 2025 r. przez agencję badań rynku i opinii SW Research zostały premierowo zaprezentowane na konferencji zorganizowanej przez związek we wrześniu br.
Główne obserwacje i wnioski? Zdecydowana większość firm, bo aż 85% badanych, zadeklarowała aktywność innowacyjną w ciągu ostatnich pięciu lat. Wśród wymienianych innowacji absolutny prym wiodły innowacje produktowe – aż 89% firm wdraża nowe produkty, co najpewniej wynika z krótkiego cyklu życia kosmetyków i dużej presji charakteryzującej rodzimy rynek. Ten typ innowacji ma duży wpływ na konkurencyjność. Zadaniem respondentów przewagę konkurencyjną w branży kosmetycznej buduje się właśnie przez produkty oraz procesy – innowacje środowiskowe były wskazywane w większości jako neutralne lub o charakterze wizerunkowym.

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...