Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Branża kosmetyczna w Polsce w erze innowacji

2025-12-18  / Autor: dr inż. Justyna Żerańska, dyrektor generalna; Aleksandra Lau-Wyzińska, Senior PA&PR Manager, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego

Powiedzieć, że branża kosmetyczna w Polsce ma ogromny potencjał rozwojowy, to jak nie powiedzieć nic. Ten krajowy sektor to dziś jedna z kluczowych i rozpoznawalnych gałęzi przemysłu w kraju i w Unii Europejskiej. Polska od lat zajmuje piąte miejsce wśród największych rynków kosmetycznych UE, a jednocześnie z wynikiem 8% udziału w eksporcie unijnym i 4% w światowym należy do czołówki eksporterów w ujęciu globalnym. W 2024 r. wartość eksportu przekroczyła 6 mld euro. Jak jednak prezentuje się branża, gdy mowa o innowacyjności?

Innowacje w sektorze kosmetycznym – czym są?

W ostatnich latach kwestia innowacyjności branży w Polsce była trochę jak „słoń w pokoju” – wszyscy czuli, że trzeba zacząć o tym rozmawiać na poważnie, ale nikt nie odważył się zrobić pierwszego kroku. Postawił go więc Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego w 2025 r., inicjując we współpracy z think tankiem Instytut WiseEuropa pierwsze nad Wisłą badanie innowacyjności sektora kosmetycznego. Celem projektu było zbadanie stanu wiedzy i rzeczywistych działań innowacyjnych firm, a na tej podstawie próba stworzenia wspólnej definicji innowacyjności branży. Jako pomysłodawcy badania chcieliśmy sprawdzić, ile rzeczywistych liderów, a nie naśladowców mamy w branży – bo to właśnie innowacja odróżnia jednych od drugich, w myśl maksymy Steve’a Jobsa.

Na potrzeby badania, za GUS, przyjęliśmy, że innowacja oznacza wdrożenie nowego lub ulepszonego produktu (wyrobu lub usługi) bądź procesu biznesowego (lub ich kombinacji), znacznie różniącego się od produktów poprzednio wprowadzonych na rynek lub procesów wykorzystywanych w przedsiębiorstwie. Odróżniliśmy ją też od aktywności innowacyjnej, za którą przyjęliśmy nieco szerzej wszelkie działania rozwojowe, finansowe i komercyjne podejmowane przez przedsiębiorstwo, mające na celu doprowadzenie do powstania innowacji dla przedsiębiorstwa. Mogą one obejmować np. działalność badawczą i rozwojową, prace inżynieryjne, projektowe i inne prace twórcze, działalność marketingową, działalność związaną z własnością intelektualną, szkolenie pracowników, rozwój oprogramowania i działalność związaną z bazami danych. Co istotne, działalność innowacyjna może, ale nie musi zakończyć się sukcesem. Może wieńczyć ją innowacja, ale może ona zostać odłożona w czasie lub zaniechana.

Czarno na białym, czyli wyniki pierwszego badania innowacyjności branży

Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród blisko 100 firm w lipcu i sierpniu 2025 r. przez agencję badań rynku i opinii SW Research zostały premierowo zaprezentowane na konferencji zorganizowanej przez związek we wrześniu br.

Główne obserwacje i wnioski? Zdecydowana większość firm, bo aż 85% badanych, zadeklarowała aktywność innowacyjną w ciągu ostatnich pięciu lat. Wśród wymienianych innowacji absolutny prym wiodły innowacje produktowe – aż 89% firm wdraża nowe produkty, co najpewniej wynika z krótkiego cyklu życia kosmetyków i dużej presji charakteryzującej rodzimy rynek. Ten typ innowacji ma duży wpływ na konkurencyjność. Zadaniem respondentów przewagę konkurencyjną w branży kosmetycznej buduje się właśnie przez produkty oraz procesy – innowacje środowiskowe były wskazywane w większości jako neutralne lub o charakterze wizerunkowym.


\
ARTYKUŁ DOSTĘPNY W "Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykibadania i rozwójinnowacje

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie